Mei - 'Processen verbeteren' maand
In de maand mei delen we binnen Lidz content over het verbeteren van processen. Dus heb je een artikel, trainingsmateriaal, podcast, verhaal, voorbeeld of ander materiaal dat interessant kan zijn voor zorgverbeteraars? Deel je kennis in de Lidz kennisbank.
Processen verbeteren
De eerste stap bij Lean is kijken naar hoe een proces dat een product of dienst produceert precies in elkaar zit. Je gaat na of het proces is ingericht op het produceren van waarde voor de klant. In Lean-termen spreken we dan van waardestroom of value stream. Met een VSM - Value Stream Map of wel waardestroom analyse breng je het proces in kaart. Het liefst met alle collega's (binnen of zelfs buiten je organisatie) die mee werken aan dit proces. Dit levert vaak allerlei verbazingen én mooie gesprekken op.
Een VSM maakt alle stappen en bijhorden handelingen binnen een proces zichtbaar, vaak inclusief de tijd die iedere stap kost. Daarbij deel je de processtappen in drie catergorieen in:
- voegt waarde toe
- voegt geen waarde toe, maar is om andere redenen noodzakelijk
- voegt geen waarde toe en is ook niet noodzakelijk --> verspilling!
Door stapsgewijs (PDCA) de verspillingen uit een proces te halen, verbeter je samen een proces en besteed je meer tijd aan wat wél van waarde is voor de klant.
Verbeterde resultaten met behulp van procesverbetering
De aanleiding om procesverbetering in te zetten kan verschillen. Het stelt organisaties in staat om:
- Klanttevredenheid te verhogen: Snellere en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening leidt tot een betere klantbeleving en hogere klanttevredenheid
- Flexibiliteit te verbeteren: Door processen te verbeteren, kun je sneller reageren op veranderingen
- Risico’s te verminderen: Geoptimaliseerde processen verminderen de kans op fouten en de daarmee samenhangende risico’s
- Kosten te verlagen: Door verspillingen te verminderen bespaar je vaak ook nog kosten