Inspiratiesessies ochtend: Continu Verbeteren

Kies je voor het thema Lean & Continu Verbeteren, dan heb je de keuze uit 11 inspiratiesessies verdeeld over 2 rondes in de ochtend.

CV 1 2 Second Lean - Hoe je mensen laat groeien en een (fun) lean cultuur opbouwt

Host: Andries Overweg – vertaler van de Nederlandse editie 2 Second Lean en werkzaam als Lean specialist bij één van Nederlands bekendste elektronicawinkels

Lean op de lange termijn succesvol implementeren is iets waar veel organisaties mee worstelen. Vaak worden er gave projecten gedaan met mooie resultaten, echter zien we vaak dat deze resultaten op de lange termijn verwateren.

Door aan de slag te gaan met 2 Seconden Lean kan een organisatie het succes van deze projecten op de lange termijn vasthouden. In deze inspiratiesessie gaan we aan de slag met het thema "Lean cultuur bouwen" en neem ik je mee in hoe je dat in 2 seconden per dag kan doen.

2 Second Lean is kosteloos te downloaden via 2 Second Lean Book | Paul Akers Website | Lean Books | Lean Culture

CV 2 KataKantine life: samen leren!

Hosts: Kata-school NL
Marielle Zwaga, oprichter Kata-school NL, Lean consultant bij Vogellanden
Elske Heeren, oprichter Kata-school NL, master black bij MUMC

Iedere vrijdag organiseert Kata-School NL een online KataKantine. De ritmiek staat vast, de vloer is open en we maken het gezellig en het blijkt heel inspirerend. Voor iedereen die dat leuk vindt, willen we op het Lidz Verbeterfestival een live- KataKantine uitvoeren.

Kata is afkomstig uit het lean gedachtegoed met een sterke relatie naar leren, leiderschap en cultuur. Het is een patroon van denken en doen, ook wel scientific thinking genoemd. Kata helpt je je hoofd, je handen en je hart samen te laten werken op een bijzondere manier. Je werkt in kleine stapjes, al lerende, toe naar het realiseren van uitdagingen en het oplossen van problemen, zoals je tevoren niet voor mogelijk had gehouden. Met kata verbeter je het proces van verbeteren.

CV 3 Lean Leiderschap bij het Facilitair Bedrijf in aanloop naar 3-jaarlijkse kwaliteitsaudit

Host: Rivierenland ziekenhuis
Franka Seijbel- van Geffen, Hoofd Techniek en Bouw

Tijdens deze inspiratiesessie word je meegenomen in de case van de facilitaire dienst van Ziekenhuis Rivierenland. Na een periode van drie jaar, corona, nieuwe medewerkers, verwaarloosde processen en gefragmenteerde verbeteringen moesten we ge-heraccrediteerd worden. Hoe kun je de processen afstoffen, samen met de zorg werken aan het fundament van je afdeling en deze borgen, opbouwen en verbeteringen laten zien. En dan de zeer succesvol accreditatie JCI halen? We nemen je graag mee in onze best practices tijdens deze sessie!


CV 4 Obeya* - hoe start je hier mee zonder het ingewikkeld te maken?

Host: Laurens & Lean @ Instituut Verbeeten
Nicolle den Engelsman, programmamanager Lean
Bosco Smits, Lean coach

Hoe start je met jouw management team een Obeya*? Waar begin je en hoe pak je dat aan? Na deze korte inspiratiesessie weet je waar je moet beginnen en stap je geïnspireerd naar buiten en zie je de eerste stap voor je.

* Obeya is een Japanse term die betekent: grote ruimte. Obeya’s bieden letterlijk tijd en ruimte om samen koers te houden, problemen op te lossen en te overleggen, zonder last te hebben van organisatorische drempels of muren. Een Obeya is een omgeving die uitnodigt tot samenwerken.


CV 5 Samen puzzelen: het belang van samen in een beweging van continu verbeteren

Host: Alrijne Zorggroep
Peter Looijenstein, organisatiecoach
Marije Dekker, programmamanager Samen Beter

Samen puzzelen aan de beweging van continu verbeteren maakt jouw organisatieverandering sterker! Een beweging gaat immers van mens tot mens. Tijdens deze sessie delen wij ervaringen delen hoe we dit bij Alrijne toepassen en laten we je ook ervaren hoe waardevol het is om mensen mee te laten puzzelen over een gedeelde uitdaging. Wil jij leren hoe je samen puzzelen kan aanpakken in jouw organisatie? Kom dan naar deze inspiratiesessie!


CV 6 Isala versnelt - verbeteren in een snelkookpan. Hoe creëer je maximale betrokkenheid bij verschillende disciplines?

Host: Isala
Bodei Stufken, verbeterleider
Arno Boekema, verpleegkundige

Tijdens deze inspiratiesessie nemen we je mee in de beweging Isala op Koers. Een onderdeel van deze beweging is de Isala Versnelt verbetermethodiek, onze vertaling van de snelkookpan sessies/ Kaizen week. We vertellen hoe het lukt om maximale betrokkenheid te organiseren en multidisciplinair te verbeteren. Uiteraard bespreken we ook wat de eerste stappen in je eigen organisatie zouden kunnen zijn.


CV 7 Kwaliteitsgesprekken helpen om te reflecteren op dagelijks verbeteren

Host: GGZ Noord-Holland-Noord
Jos Paauw, directiesecretaris
Michiel Bahler, adviseur en psycholoog

GGZ Noord-Holland-Noord experimenteert sinds een jaar met kwaliteitsgesprekken. In deze gesprekken gaat een team in op de wijze waarop zij werken aan kwaliteit. Het team reflecteert op de manier waarop zij dagelijks verbeteren, op het materiaal dat zij daarbij gebruiken zoals de uitkomsten van audits en feedbackinstrumenten en maakt afspraken om dit te verbeteren. Teams zijn enthousiast over de gesprekken. Kwaliteitsgesprekken helpen hen verder na te denken over hun eigen visie op kwaliteit en te reflecteren op hoe zij dit in de praktijk doen en hiervan te leren.

In deze inspiratiesessie vertellen we graag over onze aanpak én voer je een ‘mini-kwaliteitsgesprek’ aan de hand van een vragen-set. Je kunt met deze vragen direct aan de slag in je eigen organisatie.


CV 8 To be or not to be in control

Host: OLVG
Peter Bocxe, senior adviseur kwaliteit
Marja Polderman, adviseur kwaliteit

Organisaties werken met de PDCA. Werkt dit altijd?!  Wat hebben wij geleerd?

De PDCA is in verbetermanagement een normatieve methode waaraan vaak een magische status wordt toegeschreven. Als we deze methode maar goed toepassen, dan zal het verbeteren zeker lukken’. In het dagelijkse verbetermanagementpraktijk blijkt echter, dat men met hele andere dingen bezig is. Ondanks de beheersbaarheid en maakbaarheid die deze methode uitstraalt, wordt men in de praktijk juist continu geconfronteerd met het juist niet ‘in control’ zijn wat betreft de beoogde veranderingen. Wat speelt er in dit proces?

Wij hebben gezien dat veranderen een interactionele dynamiek kent met machts- en identiteitsvraagstukken. Wij vertellen je graag onze ervaringen en wat wij zien als succesfactoren en barrières?

CV 9 Smaakt Beter – Lean implementatie van het nieuwe voedingsconcept voor patiënten

Host: Martini Ziekenhuis
Ruud Peters, Lean six sigma master black belt, programmamanager Smaakt Beter

Smaakt Beter is de naam van het nieuwe voedingsconcept voor patiënten, met zes eetmomenten per dag: met extra energie en eiwitten; met aandacht bereid en geserveerd; met een voedingsadvies op maat; met minder voedselverspilling. Dit nieuwe voedingsconcept is een onderdeel van de strategie KIJK Martini 2024 en is vanaf maart 2023 van start op gegaan alle verpleegafdelingen. Uitgangspunt is dat lekker eten en drinken bijdraagt aan het welbevinden van patiënten en hun herstel aantoonbaar bevordert. Bij deze transitie staat de Lean werkwijze centraal. Tijdens deze presentatie word je meegenomen in de projectmanagement aanpak en worden de belangrijkste lessons learned gedeeld.

 

CV 10 Het continu verbeterorgaan dicht de kloof tussen primair proces en ondersteunende diensten

Host: Lunet Zorg

Amy Swinkels, Sr. Projectleider Transitie | LEAN Black Belt Six Sigma & Agile
Chantal Biemans, Beleidsadviseur & Projectleider

Binnen Lunet Zorg is een continu verbeterorgaan opgezet om de samenwerking tussen het primair proces en de ondersteunende diensten te verbeteren. Deze groep pakt problematieken volgens de Lean methodiek (DMAIC) aan. Deze lean aanpak voorkomt dat er ‘met modder’ naar elkaar gegooid wordt; je verzamelt door te meten feiten en ziet dit los van de emotie. De oplossing verzin je met elkaar, anders werkt het niet. Door het behalen van gezamenlijke resultaten merken we dat de kloof steeds kleiner wordt. We willen laten zien dat je met laagdrempelig starten heel wat kunt bereiken.

CV 11 Jouw werk verbeteren door inzet TWI Job Instruction

Host: LUMC
Denise de Boer, Senior verpleegkundige / TWI Job Instructeur/ trainer   
Britt de Boer, Expertverpleegkundige

Terugkerende problemen ook zo zat? Maak kennis met TWI Job Instruction. Wij zijn twee ervaren verpleegkundigen werkzaam in het LUMC en wij willen jullie inspireren met ons verhaal. Wij passen Job Instruction met veel plezier toe in ons werk en hebben daarmee mooie (blijvende) resultaten behaald.

Job Instruction is een methode om een standaard werkwijze snel aan te leren. En dat niet alleen: die standaard is makkelijk te onthouden, waardoor je je nieuwe vaardigheid in één keer goed, veilig en bewust kunt uitvoeren.