Lean is een manier van werken, van organiseren én denken die in steeds meer (zorg)organisaties toegepast wordt. De ‘lean’-filosofie is gebaseerd op hoe Toyota werkt. In 1987 bleek dat Toyota auto’s bouwt met de helft minder kwaliteitsproblemen in de helft van de tijd, met de helft minder voorraad en met de helft minder arbeid in vergelijking tot andere autofabrikanten. Dit werd door de onderzoekers bestempeld als ‘lean’ (‘slanke en lenige productie’).
Deze manier van werken blijkt in allerlei branches aan te slaan, sinds 2010 ook in de Nederlandse zorg. Lean is vandaag de dag niet meer weg te denken uit de zorg. Soms kom je het tegen onder een andere naam zoals ‘continu verbeteren’, ‘productive ward’, ‘operational excellence’, Lean six sigma’ of bijvoorbeeld ‘samen beter’.
Lean werken in de zorg is gericht op respect voor mensen, mensen en zo de organisatie ontwikkelen, het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van zorg, de toename van patiënttevredenheid, het reduceren van werkdruk én verhogen van werkplezier en het verminderen van kosten.
De rode draad van de Lean-filosofie is:
- Neem beslissingen voor de lange termijn
- Ken de behoefte van je klant (patiënt, client), medewerkers (collega’s) en omgeving goed
- Creëer gestandaardiseerde werkprocessen waar ‘flow’ in zit, door alleen activiteiten achter elkaar te doen die waarde toevoegen voor de ‘klant’
- Verbeter deze werkprocessen continu, stap voor stap, met elkaar, vooral met de mensen die het werk doen en volgens een standaard aanpak
- Alles wat geen waarde toevoegt in een werkproces, noemen we verspilling – er zijn 8 soorten verspilling. Dit probeer je zoveel mogelijk te elimineren, je streeft naar perfectie
- Doe pas iets als er echt vraag naar is (pull), om geen onnodige voorraden op te bouwen of werk te doen dat niet nodig is
- Breng de werklast in balans
- Werk aan cultuur waar het vanzelfsprekend is om te stoppen om en probleem op te lossen en eerlijk te zijn over fouten die gemaakt worden, zodat het leveren van kwaliteit geborgd is
- Geef medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot kundige en authentieke mensen die teams vormen die de manier van werken van de organisatie gebruiken als basis voor hun eigen werk
- Zorg voor leiders die Lean werken omarmen, zichzelf hierin blijven ontwikkelen zodat zij ook andere hierin kunnen ontwikkelen
- Ga respectvol en betrouwbaar om met mensen (collega’s, klanten, leveranciers) en daag hen uit je te helpen bij het verbeteren van je organisatie
- Ga naar de plek waar het werk gedaan wordt (de gemba), observeer zorgvuldig om goed te begrijpen wat de situatie is en wat er beter kan.
- Neem besluiten langzaam op basis van consensus door alle opties grondig te overwegen en implementeer besluiten snel
- Word een lerende organisatie door systematisch te reflecteren en op basis daarvan te verbeteren
Dit is maar een tipje van de Lean sluier. Er valt veel meer te lezen en leren over Lean (in de zorg). Lidz heeft een prachtige bibliotheek van meer dan 150 boeken! Klik hier voor meer informatie. Of neem eens een kijkje in de Lidz kennisbank.
Ontstaan van Lidz
LidZ is een stichting en werd in 2011 opgericht vanuit een samenwerking tussen zorgverzekeraar Achmea en een aantal zorgorganisaties. Daarbij verzorgde de zorgverzekeraar een financiële impuls voor de opstartfase.
Sinds 2014 is de samenwerking met de zorgverzekeraar financieel beëindigd en opereert Lidz als onafhankelijke organisatie.
Wat doen wij voor onze deelnemers?
- Lidz helpt organisaties door verbeteraars: zorgprofessionals, managers en bestuurders te verbinden, door kennis te ontsluiten én te delen.
- We vergroten samen het verbetervermogen van de aangesloten organisaties en verbeteraars.
- Dat doen we door het organiseren van evenementen en het faciliteren van dit platform vol kennis, tools, contactgegevens en mogelijkheden om van elkaar te leren.
- De Lidz coördinator is beschikbaar voor vragen, het stimuleren van contacten en het organiseren van evenementen gericht op het uitwisselen of ontwikkelen van kennis over Lean in de zorg.
- Voor bestuurders organiseren we bovendien specifieke - strategische - netwerkbijeenkomsten. Gericht op zaken als zichtbaar leiderschap, toezicht, MVO, het bieden van een ontwikkelperspectief en het versterken van het verandervermogen.
Wie zitten er in het bestuur van Lidz?
Wie zitten er in de raad van toezicht van Lidz?
In Nederland werken 1.3 miljoen mensen in de zorg. Al deze mensen hebben bewust voor de zorg gekozen en zetten zich iedere dag, direct of indirect, in om de levens van mensen op een positieve manier te beïnvloeden. Denk je eens in wat we kunnen bereiken als we met deze bevlogen mensen een manier vinden om de zorg in Nederland zó vorm te geven dat het toevoegen van waarde voor cliënten, patiënten, bewoners of andere belangrijke anderen het uitgangspunt is. En… dat dit ook nog eens zorgt voor meer werkplezier.
Lean in de zorg (Lidz) is hét netwerk voor zorgmensen die continu willen verbeteren. Via Lidz kunnen zij van én met elkaar leren, elkaar inspireren en zichzelf en hun organisatie verder ontwikkelen. Lidz is er voor Nederlandse zorgorganisaties in zowel de care- als de curesector. Via dit netwerk profiteren verbeteraars in de zorg; zorgprofessionals, leidinggevenden, bestuurders en Lean experts, van waardevolle kennis en ervaring rond Lean denken en -werken. Via Lidz ontstaan in en tussen organisaties verbindingen die bijdragen aan nieuwe inzichten en concrete verbeteringen.
Coördinator
Sylvia Witter
E-mail: coordinator@lidz.nl
Telefoon: 079-363 81 22
Bureau Lidz
Veronika Motzova (secretariaat): bureau@lidz.nl
Telefoon: 079-363 81 22
Postadres
Postbus 275
2700 AG Zoetermeer
Bezoekadres
Wolga 5
2491 BK Den Haag
Je bent van harte welkom als zorgverbeteraar op dit platform. Wil je meer weten over onze spelregels, over hoe wij met jouw gegevens omgaan, of heb je een klacht? Hier vind je:
- Onze Algemene voorwaarden
- Ons Privacybeleid
- Onze Klachtenregeling