
Succesvol veranderen / verbeteren in de zorg
Veranderen in de zorg is niet altijd makkelijk. Deze inspiratieplaat laat zien hoe je succesvol kunt veranderen in de zorg.

Augustus - de maand van minder rennen, meer reflectie
Iedereen in de zorg wil goede zorg leveren. Zorgen voor mensen, tijd hebben voor aandacht, écht iets betekenen. Maar in de praktijk voelt het vaak anders: te weinig tijd, te veel administratie, te veel gedoe.

Boek van de maand augustus: The Hitchhiker’s Guide to Lean – Lessons from the Road
Iedere maand brengen we een boek uit de Lidz bibliotheek onder de aandacht. In dit artikel vind je een samenvatting van The Hitchhiker’s Guide to Lean – Lessons from the Road

Amber Vos wordt nieuw bestuurslid van Lidz
Amber Vos is onlangs bestuurslid van Lidz geworden. De positie was beschikbaar gekomen door het vertrek van Mariëlle Zwaga.

Boek van de maand juli: This is Lean: Resolving the Efficiency Paradox
Flow efficiency draait om het minimaliseren van wachttijden, overgangen, vertragingen en belemmeringen in een proces. I.p.v. te focussen op hoe druk mensen zijn, kijk je naar de doorlooptijd voor de klant.

Juli - de maand van Flow
Flow in de zorg is geen luxe. Het is wat patiënten verdienen en wat zorgverleners nodig hebben om met plezier te blijven werken. Het is het verschil tussen overleven en echt zorg verlenen.

Boek van de maand juni - Toyota Kata cultuur
Dit boek laat zien hoe je een duurzame verbetercultuur opbouwt in een organisatie door het routinematig ontwikkelen van probleemoplossend gedrag.

Juni - de maand van Kata coaching
Kata-coaching gaat over nieuwe routines aan leren. Routines die ons helpen om te verbeteren, stap voor stap, dag na dag.

Mei - de maand van standaardisatie
Standaardisatie binnen Lean is altijd gekoppeld aan respect voor mensen. Het gaat niet om “de regels volgen”, maar om samen ontdekken wat werkt – en dat vervolgens de nieuwe standaard maken.

Boek van de maand mei: Becoming the change
Het boek Becoming the Change: Leadership Behavior Strategies for Continuous Improvement in Healthcare biedt een krachtige visie op hoe leiders in de zorgsector zichzelf kunnen ontwikkelen