Ochtendprogramma ronde 1: kies je sessie
Kies één van onderstaande sessies uit het Lidz Netwerk. Per sessie zie je welke Lidz thema's aan bod komen én hoeveel je gaat PRATEN en POETSEN tijdens de sessie.
Speel 'Waardemania': de ontdekkingstocht naar waarde
Maak kennis met het nieuwe Lean spel ‘Waardemania’. Ga je mee op de ontdekkingstocht naar waarde? Leer op een eenvoudige wijze samen met je team waarde en niet waarde toevoegende activiteiten te zien en samen te begrijpen zodat je elke dag continu kan verbeteren!
Host: UMCG
Corina van der Spek, programmamanager Lean Six Sigma
Thema’s: Continu Verbeteren, Waarde in de keten
Praten 10%, poetsen 90%
Opnameplein; een verbetering voor zowel patiënt als verpleegkundige
Hoe kom je van goed idee naar realisatie in een complexe organisatie als het ziekenhuis? Een organisatie waar altijd meer plannen zijn dan tijd en waar de vele verschillende functionarissen verschillende belangen en prioriteiten hebben. Bij ons krijg je geen verandertool of verbetermethode aangereikt. Wel kunnen we je meenemen in ons verhaal. Een verhaal wat begon met:
Er was eens...
En eindigt met een happy end.
Dat klinkt als een sprookje, maar dat was het zeker niet. Graag nemen we je mee in ons verhaal van wat musketiers op reis met een goed idee, maar die op het pad naar realisatie vele obstakels tegenkomen. Een verhaal van vallen en opstaan, lef, doorzettingsvermogen en kameraadschap.
Host: Ziekenhuis Rivierenland
Tamara Spruijt, unit manager
Thema’s: Continu Verbeteren en Waarde in de keten
Praten 70%, poetsen 30%
Integraal sturen met Obeya
Een Obeya* is een middel dat je helpt om sneller je organisatiedoelstellingen te halen en samen met je leiderschapsteam te leren sturen. Bij Geboortezorg hebben we een Obeya gebouwd waarmee we integrale sturing hebben gerealiseerd op basis van indicatoren en het voeren van de juiste dialogen. Wij laten jullie zien hoe dit werkt en hoe de veranderreis hiernaartoe is verlopen. Daarnaast leren wij jullie de basis skills van een Obeya en zetten jullie aan het werk om een eerste stap te zetten binnen je eigen organisatie.
* Obeya is een Japanse term die betekent: grote ruimte. Obeya’s bieden letterlijk tijd en ruimte om samen koers te houden, problemen op te lossen en te overleggen.
Host: st. Antonius ziekenhuis i.s.m. LCG
Manon Haneveer, afdelingshoofd geboortezorg
Ashley Wade, organisatieadviseur/coach bij LCG
Thema: Lean Leiderschap
Praten 60%, Poetsen 40%
Transformeer je zorg: Lean Leiderschap in actie voor kwaliteit
Stap in de toekomst van zorgverbetering tijdens deze sessie. We hebben bij OLVG recent een koerswijziging gerealiseerd die door de hele organisatie gevoeld wordt. Onder het motto "Samen voor Veilige Zorg" hebben we onze focus verlegd naar kwaliteit en zijn we gestart met open gesprekken hierover.
Tijdens deze sessie delen we onze ervaringen en de instrumenten die we hebben ingezet om deze verandering te bewerkstelligen. Leer hoe Lean leiderschap ons geholpen heeft om een cultuur van kwaliteit en samenwerking te creëren en ontdek hoe ook jouw organisatie kan profiteren van deze aanpak.
Host: OLVG
Peter Bocxe, senior adviseur kwaliteit
Erno Leenaarts, hoofd kwaliteit en klachten
Thema’s: Continu Verbeteren, Lean leiderschap en Duurzame Organisatieontwikkeling
Praten 70%, Poetsen 30%
Jaarplannen? Echt niet! Focusborden
In 2019 zijn wij in Vogellanden begonnen met focusborden, of in leantermen: Hoshin Kanri. Wij maken hierbij gebruik van Kata. En als we dit heel goed doen hebben we die jaarplannen en jaarverslagen helemaal niet meer nodig. Want zeg nou zelf, zo’n jaargrens zegt toch niet zo veel over het moment van starten of afronden van projecten en toegewijde acties?
Je gaat aan de slag met je eigen focusbord. Je ervaart hoe een focusbord helpt om je doelen in kleine stapjes op te knippen, hoe je de 'Why' en de 'What' van je doel scherp krijgt en hoe je daarna pas de 'How' in kleine stapjes gaat ontdekken.
Host: Vogellanden
Ivo Petrusa, Lean manager
Thema’s: Continu Verbeteren en Lean Leiderschap
Praten 30%, poetsen 70%
Oefen je doe- en denkpatroon met Kata
Wist je dat je je denk- en doe-patroon kan oefenen, zodat jij een echte (of: nog betere) continu-verbeteraar wordt? Waarbij de nadruk ligt op: continu!
Maak kennis met Kata, en ervaar en oefen hoe je dagelijks in kleine stapjes kan experimenteren en leren, en welk verschil dat maakt in echt bestendige resultaten bereiken. Het alternatief voor moeizaam bij elkaar te krijgen projectgroepen, langdurige projecten, moeizame implementaties en gebrekkig eigenaarschap. En: een life skill!
Hosts: Kata-school NL
Marielle Zwaga, oprichter Kata-school NL, Lean consultant bij Vogellanden
Elske Heeren, oprichter Kata-school NL, master black belt
Thema: Continu Verbeteren
Praten 20%, Poetsen 80%
Onnodig ligduur voorkomen, hoe doe je dat?
Alle ziekenhuizen proberen onnodige ligduur te voorkomen. Dit is nog niet zo gemakkelijk, omdat veel factoren een rol spelen. Zijn collega’s zich wel bewust van de huidige verspillingen? Hoe beïnvloed je gedrag? Welke ondersteuning is nodig? Kunnen standaarden helpen? Kom leren van ervaringen in het Martini ziekenhuis.
Host: Martini Ziekenhuis
Rigt Bosma, projectleider waardegedreven verbeteren
Thema’s: Continu Verbeteren, Waarde in de keten
Praten 80%, Poetsen 20%
Soepel en snel opnemen, met een verbeter-A3 lukt dat wel
Al jaren hadden patiënten, naasten en behandelaren er last van dat er veel variatie zat in ons opnameproces. Dat moest anders! Met een duidelijk doel voor ogen, de betrokkenheid van velen, een lange adem, improvisatie én een verbeter-A3 is het ons gelukt hier verbetering in aan te brengen. Tijdens deze sessie vertellen we ons verhaal én gaan we met jou in gesprek aan de hand van onze verbeter-A3. Hoe heeft deze tool ons geholpen? Je krijgt ons format mét coachingsvragen mee, zodat je er zelf ook mee aan de slag kunt gaan.
Host: GGZ Noord-Holland-Noord
Jos Paauw, directiesecretaris
Thema’s: Continu Verbeteren, Waarde in de keten
Praten 80%, Poetsen 20%
YARIGAI!!! Lean van hier tot Tokio
In april ga ik naar Japan op studiereis voor de ‘Toyota Management System’ trainers course. Natuurlijk ben ik enorm benieuwd naar het "gevoel" van Lean wat ik daar ga ervaren. Wat zijn nu de lessen die ik meeneem naar mijn eigen werk als Lean coach en trainer in Nederland? Ik hoop natuurlijk met een bak aan inspiratie en Yarigai* terug te komen en dit deel ik graag met enthousiaste deelnemers van het Lidz verbeterfestival.
*Verhogen van het ‘geluk’ van een bedrijf moet gelijk opgaan met het geluk van de medewerkers. Een centraal begrip is yarigai. Een Japans woord dat is samengesteld uit yaru ‘doen’ en gai ‘waarde’. Yarigai kun je dus omschrijven als ‘voldoening uit je werk halen’, je werk belonend vinden.
Host: Medisch Spectrum Twente
Wilma de Groot, Lean trainer en -coach
Thema’s: Continu Verbeteren en Lean Leiderschap
Praten 70%, Poetsen 30%
Toyota problem solving; eerst praten, denken en dán doen
Het plannen van een CT-scan voor onze oncologische patiënten in de voorbereidende fase van hun radiotherapeutische behandeling was al jaren een probleem. Ook ervaarden de medewerkers op de CT een hoge werkdruk. We hebben dit "probleem" grondig geanalyseerd met een multidisciplenaire groep medewerkers en gericht een aantal initiatieven ter verbetering geïnitieerd en opgevolgd. Het was fantastisch om te zien dat iedereen actief deelnam en op onderdelen eigenaarschap heeft genomen. Ondanks dat bleef het moeilijk om snel genoeg verbeteringen te realiseren EN te evalueren. De dagelijkse praktijk is weerbarstig en veranderen met veel mensen tegelijk is een moeilijke weg. Het 8-stappenplan van de Toyota problem solving methode heeft ons enige houvast geboden om voldoende de analyse in te duiken en niet te snel naar oplossingen te zoeken.
Host: Maastro
Pascale Simons, programmamanager operational excellence
Thema: Continu Verbeteren
Praten 70%, Poetsen 30%