Podcast

Lean & Leiderschap: Mensen ontwikkelen is de hoeksteen van lean. Met Kjeld Aij

Profielfoto van Esther Schuurmans
31 januari 2022 | 2 minuten lezen
https://app.springcast.fm/15142/7-mensen-ontwikkelen-is-de-hoeksteen-van-lean-met-kjeld-aij

Beluister hier de podcast

In deze podcast gaat Esther Schuurmans in gesprek met Kjeld Aij, themadirecteur Dijkzigt in het ErasmusMC. Kjeld werkt zijn hele werkzame leven al in de zorg. Hij vindt het leuk om processen beter te maken en kennis hierover te delen. Hij is gepromoveerd op het onderwerp Lean en Leiderschap en heeft diverse boeken op zijn naam.  

Lean moet, wat Kjeld betreft, een belangrijke plaats hebben in hoe je het werk organiseert met elkaar. Lean denken en werken gaat over een besturingsfilosofie die je echt nodig hebt om als bedrijf succesvol te zijn en medewerkers te inspireren en te motiveren. Deze besturingsfilosofie helpt om verbinding te maken met je klant, zodat je waarde kan toevoegen. 

De kracht van deze filosofie gaat over de mensen, mensen ontwikkelen is de hoeksteen waar lean over gaat. Het gaat om een cultuur van continu verbeteren. Het gaat over gedrag van mensen. 

In de kern is lean een manier van denken met onderliggende principes die de basis vormen hoe je je organisatie opbouwt en inricht. Gaandeweg heeft Kjeld ontdekt dat het veel meer een systeem is dat uitgaat van de creativiteit van de medewerker. Dit is de diepere laag van het systeem. 

Kjeld is enthousiast over de A3 als structuur voor duurzame continue verbetering. Het meest levensveranderende instrument voor Kjeld is echter de KATA coaching met de 5 terugkerende behulpzame vragen: 

- Wat is het probleem waaraan je werkt? 
- Wat is de huidige situatie?
- Wat is je target conditie?
- Wat is je eerste stap?
- Hoe kan ik volgende week zien dat je voorwaarts bent gegaan? 

Deze manier van vragen stellen creëert nabijheid van medewerkers. Als leider word je een supporter. 

Als randvoorwaarde geeft Kjeld aan: 'Bezint eer gij begint!' Doe vooraf goed je huiswerk. Vraag jezelf af welk probleem je wilt oplossen. Zorg ook voor psychologische veiligheid. Er is een vruchtbare bodem nodig. Zorg voor helderheid over doelen en over de gemeenschappelijk taal. Durf vooraf keuzes te maken; breng focus aan. Zeg tegen 1000 dingen nee om 1 ding goed te doen. Maak dingen af. Zorg voor discipline. En tot slot de belangrijkste voorwaarde is hoe je de mensen van de werkvloer betrekt. Geef je medewerkers de controle over de inrichting van de processen. 

Leiderschap is een thema waarover Kjeld veel geschreven heeft. Leiderschap is cruciaal om het verschil te maken. Leiderschap gaat over verbinding. Het gaat steeds meer over de relatie met mensen. Belangrijke elementen die ter sprake komen zijn: voorgaan als leider, aandacht voor de medewerker, loslaten van ideeën over hoe het hoort, fysiek zichtbaar op de werkvloer zijn, eigen gelijk loslaten, loslaten dat je het allemaal moet weten en loslaten dat het per se op een bepaalde manier moet gaan.

Boekentips: 

- 'L2 Zorg. Lean leiderschap in de praktijk',  Kjeld Aij en Bas Lohman

- 'Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond', Kjeld Aij

- 'Ter observatie. Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen', Kjeld Aij

- 'Toyota KATA', Mike Rother

Over Esther Schuurmans

Esther Schuurmans is al jaren gepassioneerd in organisaties (o.a Erasmus MC en IJsselandziekenhuis) aan de slag om samen met leiders en hun teams een continue verbetercultuur te creëren. Zij gelooft dat bevlogen medewerkers de sleutel tot succes zijn. Zij is een echte lean believer en zet hierbij in op prestatieverbetering vanuit de kracht van de werkvloer.

Met deze podcast wil ze leiders inspireren om succesvol continue verbetering te realiseren met hun teams. Door middel van interviews met experts en leiders krijg je een inkijk in de ervaringen en lessen binnen andere organisaties. Na ieder interview geeft Esther in een solo aflevering haar visie op een onderwerp uit het voorgaande interview.

Deze podcast wordt je aangeboden door Q4All. Dit staat voor “quality for all”, dat staat voor meer kwaliteit voor iedereen, dat wil zeggen klant, medewerker en organisatie.