Consultatie & Intervisie
Binnen het Lean in de zorg netwerk is het doel om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en te helpen om de volgende stap te nemen. Speciaal voor jou als Lean enthousiasteling willen we dat faciliteren o.a. door middel van consultatie & intervisie. Intervisiegroepen bestaan al een tijdje binnen Lidz, maar consultatie is nieuw!
Consultatie
- Doel: Consultatie ken je misschien van medisch professionals; een professional (de "consulent") geeft advies aan een andere professional. Het doel is meestal om specifieke deskundigheid of ervaring in te winnen over een bepaald probleem of vraagstuk. Er is een hiërarchisch element: de consultee (degene die om advies vraagt) zoekt de expertise van een andere professional die specifieke kennis heeft over een bepaald onderwerp. En gebruikt deze kennis (naar eigen inzicht) voor zijn/haar werk. Consultatie is vaak eenmalig, tenzij vervolgafspraken gemaakt worden.
Intervisie
- Doel: Intervisie is een collegiaal leerproces waarbij professionals met elkaar overleggen en elkaar helpen bij het oplossen van praktijkproblemen. Het doel is niet direct advies te geven, maar om van elkaar te leren door ervaringen en inzichten te delen. Er is gelijkheid tussen de deelnemers. Iedereen heeft een vergelijkbare rol en ervaring, en er is geen duidelijke expert in de groep. Het gaat meestal om meerdere casusgerichte gesprekken waarin deelnemers hun ervaringen, gevoelens, en dilemma's delen, en samen reflecteren en tot mogelijke oplossingen komen. Intervisie kan in een groep plaatsvinden, vaak in een veilige en vertrouwelijke omgeving waar deelnemers open kunnen zijn over moeilijkheden of vraagstukken.
In beide gevallen gaat het om een vorm van kennisuitwisseling, maar intervisie heeft een meer groepsgerichte, gelijkwaardige benadering, terwijl consultatie vaak een vraag-antwoord situatie is, met een meer deskundige adviseur.
De rol van Lidz
Lidz wil consultatie zoals gezegd nieuw aanbieden, als onderdeel van het Lidz lidmaatschap. De coördinator en het bestuur van Lidz fungeren als spin in het web om consultatievragen te ontvangen, om vervolgens de verbinding te leggen met degene die de vraag kan beantwoorden. Qua onderwerpen kan het over van alles gaan. In ieder geval kun je denken aan de vier pijlers van Lidz: Lean in de keten, Lean en verbeteren, Lean en Leiderschap en Duurzame Organisatie Ontwikkeling. En het is van en voor iedereen: professionals, contactpersonen, management, bestuur en raad van toezicht.
Iets voor jou?
Heb jij een specifiek Lean probleem waar je via Lidz hulp/ advies bij wil vragen? Of zou je in één van onze online of offline intervisiegroepen willen deelnemen? Laat het weten! Dan ga ik voor je aan de slag!
Sylvia Witter Coördinator Netwerk Lean in de Zorg - Lidz coordinator@lidz.nl T: (06) 866 17 177