Blog

SNEL, SNEL, WE MOETEN DOOR!

Je bent vast een slagvaardig type, net als veel managers.
14 september 2021 | 2 minuten lezen

Je hebt duidelijke doelstellingen en je wilt je targets halen. De kans is echter groot dat je de kunst van het vertragen onvoldoende beheerst. Je wilt hoogstens even je pas inhouden, om net iets zorgvuldiger je analyse te doen, voordat je de vaart er weer inzet. Dat gevoel herken ik heel goed. Als directeur van thema Dijkzigt bij Erasmus MC werk ik volgens de principes van de Lean managementfilosofie. Daarbij werk je iedere dag aan verbetering om de klant (in ons geval: de patiënt) optimale waarde te bieden. Het mooie hiervan is dat de betrokkenheid van je medewerkers en hun zelflerend vermogen toeneemt. Toch merk ik nog wekelijks dat ik ‒ ondanks alle ervaring en inzichten ‒ te snel met een oplossing kom en onbedoeld het leerproces van het team als geheel in de kiem smoor.

Ook ik word dus gedreven door vooruitgang, snelheid en tempo. Tegelijkertijd weet ik dat je veel betere oplossingen krijgt als je meer tijd besteedt aan je analyses. Ik hoor vaak de zin: "Daar heb ik geen tijd voor”. Maar heb je er wel tijd voor om twintig keer iets te repareren of telkens weer nieuwe verbeteroplossingen te bedenken die niet werken? Als je je écht verdiept in een probleem ‒ en jezelf de rust en de tijd gunt om te kijken waar de verspilling zit en wat de beste oplossing is ‒ is het daarna nooit meer een issue en komt het niet meer terug op de agenda.

Hoe meer ik dit zelf inzie, hoe gekker ik het bijvoorbeeld vind dat een ziekenhuis 'even' een softwarepakket koopt zonder te onderzoeken of het meewerkt aan een beter resultaat voor de patiënt. 

Hoe ga jij of gaat jouw organisatie om met de kunst van het vertragen?

dr. Kjeld Harald Aij, MBA is zowel verpleegkundige als bedrijfskundige en heeft ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Sinds 2020 bekleedt hij een directiefunctie bij Erasmus MC. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Onlangs verscheen zijn boek ‘Ter observatie – Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen’. Eerder publiceerde hij ‘Wie vraagt wordt beter’ en ‘L² Zorg. Lean leiderschap in de praktijk’.
   
Vraag & AntwoordKalenderKennisbank