Blog

Cultuur of gewoonten?

“We moeten ook aandacht hebben voor de cultuurverandering”
Profielfoto van Fetze van Dijk
30 juli 2024 | 1 minuut lezen

“We moeten ook aandacht hebben voor de cultuurverandering” Onlangs hoorde ik het nog in een overleg van een organisatie die met veranderingen en procesverbeteringen aan de slag gaat. Wat betekent dit? Hoe geef je daar aandacht aan en wat doe je dan?

Er komt zoveel samen in mijn hoofd als ik hier over ga nadenken dat ik dacht nu ga ik het maar op papier zetten. En doen is de beste manier van denken. Wie kent dat filmpje van de Vrije Denkers niet?

Precies dat zinnetje blijft door mijn hoofd spoken. Doen!  Want cultuurverandering valt in de praktijk vaak tegen. De organisatie is anders ingericht, met “deep dives” en hei sessies zijn de waarden, missie en visie aangescherpt of vastgesteld. Maar de cultuurverandering is er niet gekomen.

Cultuur is lastig grijpbaar en abstract en voor veel interpretaties vatbaar. Cultuur zijn wij en dus gaat het dan meestal over …anderen. Over de niet waargemaakte verwachtingen van anderen.

Iedereen wil wel klantgericht werken, lerende organisatie zijn , resultaten boeken of elkaar aanspreken. Dus denk ik dat de verandering dichter bij je zelf moet liggen, directer bij het werk en meer gericht op onderlinge samenwerking. En dat begint bij verandering van gewoonten!

Waar kan ik iets aan bijdragen, hoe zorgen we als team ervoor dat we het beste voor de klant doen of in de samenwerking met elkaar. Dat betekent de cultuur even laten liggen en concreet met elkaar in gesprek gaan hoe ze dit kunnen bereiken en welke gewoonten hier dan aan bijdragen?

Dus verbeterideeën voor het dagelijkse werk, focus op vooruitgang dat zie je wel werken binnen teams. In kleine stappen werken aan andere gewoonten, wie doet wat voor wie en met welk doel of effect?

Probeer het maar eens thuis uit. Gewoonten veranderen, rituelen aanpassen. Dit kost tijd en valkuilen zijn aanwezig als het net even anders loopt. Opgeven ligt op de loer want het werkt toch niet. Precies die gevaren zie je bij teams. Doen is dan toch echt de beste manier van denken (en volhouden…) Mijn vorige blog over coaching kata gaat ook een deel over dat stukje, je gewoonten aanpassen.

Beweging gaat ontstaan als we beseffen dat het gaat om ons eigen gedrag en wat ieder van ons kan bijdragen aan klant, team of organisatie! Meer dan bij “we gaan de cultuur veranderen”