Blijven leren en ontwikkelen.... Het enthousiasme spat er vanaf. Met Kjeld Aij en medewerkers vanuit het Erasmus MC
https://app.springcast.fm/player/episode/63577?theme=springcast
Een voor mij bijzondere aflevering! Bijzonder omdat dit de eerste keer is dat ik voor de tweede keer een spreker interview. Ik maakte al eerder een podcast met Kjeld Aij, directeur binnen het thema Dijkzigt van het Erasmus Medisch Centrum over zijn visie over lean en leiderschap. In die aflevering gingen we vooral in op de kracht van de filosofie, de kern van de filosofie en randvoorwaarden voor succes. We spraken af na een periode van ca. een jaar nog een podcast op te nemen en dan vooral gericht op lessons learned. Ik was dan ook heel blij dat Kjeld opnieuw enthousiast reageerde op de uitnodiging om deel te nemen.
Omdat we de podcast hebben uitgebreid met een aantal rubrieken, heb ik tevens de uitnodiging gedaan om een aantal medewerkers aan het woord te laten. En ook op deze uitnodiging is enthousiast gereageerd. In de rubriek “de kracht van de werkvloer” ga ik in gesprek met Tineke Moerman, kwaliteitsadviseur binnen het thema Dijkzigt en met Marisca Fransen en Tessa ’t Mannetje, beide verpleegkundige op de afdeling orthopedie, traumatologie en plastische chirurgie. Ik zeg altijd dat lean voor meer werkplezier zorgt en in deze podcast hoor je dit zeker terug. Het enthousiasme spat ervan af!
Conclusies:
De podcast gaat over de lessons learned in de transitie naar een continue verbetercultuur op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Een paar conclusies:
- Waar de dagstart of stand-up niet of minder goed wordt ingezet zien we dat teams minder snel groeien en het veranderproces minder snel gaat
- We weten dat het optimaliseren van bedrijfsprocessen van begin tot eind leidt tot verbeteringen op medewerker-, organisatie- en klantniveau. En toch nemen we vaak geen tijd om met een multidisciplinaire groep een proces en de knelpunten hierin in kaart te brengen.
- Je hebt een motor nodig, centraal in de organisatie, om de hele lean transitie vorm te geven voor een langere periode.
- Tijd nemen voor reflectie is een belangrijke succesfactor
- De deelnemers aan de podcast zijn ondanks dat zij eerst sceptisch waren echte lean believers geworden. Het enthousiasme spat eraf.
- De dagstart of stand-up wordt door de medewerkers gewaardeerd als waardevol instrument, mits goed ingezet.
- De A3- methodiek wordt (h)erkend als waardevolle aanpak voor verbeterprojecten. Het geeft structuur, helpt bij de analyse naar grondoorzaken en het nemen van structurele maatregelen. De methode helpt voorkomen om te snel in de actie te schieten. Een valkuil voor de zorgprofessionals.
Over enthousiasme gesproken. Ik maak deze podcast met veel plezier en wil hem graag blijven maken. En daarmee kan jij me helpen. Ben jij enthousiast over de podcast laat het me dan weten. Je kan in Spotify direct een reactie geven op een aflevering. Je kan me ook helpen door de podcast te delen met mensen in je netwerk. We willen nl. graag zoveel mogelijk mensen inspireren. En tot slot kan je me helpen om de podcast in stand te houden door een donatie te doen via petje af. Via deze link kan je me helpen.
Over Esther Schuurmans
Esther Schuurmans is al jaren gepassioneerd in organisaties (o.a Erasmus MC en IJsselandziekenhuis) aan de slag om samen met leiders en hun teams een continue verbetercultuur te creëren. Zij gelooft dat bevlogen medewerkers de sleutel tot succes zijn. Zij is een echte lean believer en zet hierbij in op prestatieverbetering vanuit de kracht van de werkvloer.
Met deze podcast wil ze leiders inspireren om succesvol continue verbetering te realiseren met hun teams. Door middel van interviews met experts en leiders krijg je een inkijk in de ervaringen en lessen binnen andere organisaties. Na ieder interview geeft Esther in een solo aflevering haar visie op een onderwerp uit het voorgaande interview.
Deze podcast wordt je aangeboden door Q4All. Dit staat voor “quality for all”, dat staat voor meer kwaliteit voor iedereen, dat wil zeggen klant, medewerker en organisatie.