Nieuws

Boek van de maand maart: Wie vraagt wordt beter! Ware Lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond

Profielfoto van Sylvia Witter
4 maart 2024 | 1 minuut lezen

-Wat levert nu precies waarde op voor de patiënt?
-Hoe haal je het maximale uit je mensen?
-Waar ligt je focus?
-En waarin kun je jezelf nog verbeteren?

Als je als leidinggevende in de zorg de lean werkwijze hanteert, kijk je elke dag wat er gebeurt op de werkvloer en wat er beter kan. Je verbindt team, patiënt en organisatie en stuurt op de best mogelijke patiëntenzorg.

Volgens Kjeld Aij  directeur bij Erasmus MC, maak je je deze rol eigen door de juiste vragen te stellen. In dit boek lees je wat hij zelf als directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum tegenkwam en hoe hij anders naar het werk en de patiënt leerde kijken. Zijn persoonlijke ervaringen, opgetekend door Petra ter Veer en Annelies Kruse, maken het boek uiterst herkenbaar voor de zorgprofessional. Ook voor leidinggevenden in andere sectoren is het echter zeer de moeite waard.

Wie dit gelezen heeft, beseft waar lean nu echt over gaat en is beter in staat anderen aan te sturen en te coachen. Een must read voor iedereen die op een bevlogen manier met lean aan de slag wil.

Lidz bibliotheek

Lidz beschikt, dankzij een gulle gever, over meer dan 150 Lean (in de zorg) boeken. Een schat aan kennis en informatie! En een bibliotheek zou geen bibliotheek zijn als je geen boeken kan lenen… Het ‘samen beter’ team van Alrijne beheert de collectie en via hen kan jij als lid vrijwel gratis (je betaalt alleen de retour-verzendkosten) Lidz boeken lenen.

Klik hier voor de boekenlijst en meer informatie over de Lidz bibliotheek