Alrijne wint met haar continu verbeter aanpak de Develhub L&D Impact award!
Binnen het Lidz zeggen we altijd: successen moet je delen en vieren. Dus vandaar dit bericht. Wij wonnen een award met onze continu verbeter aanpak!
Lidz is natuurlijk een gaaf netwerk van verbeteraars in de zorg. Zo zijn er nog veel meer verschillende netwerken waar beroepsfanaten van elkaar willen leren. Develhub is zo’n netwerk voor learning en development (L&D) en human resource development-professionals over alle branches in heel Nederland.
Eens per jaar organiseren zij de Develhub awards. Er zijn verschillende categorieën waarvoor individuen of teams genomineerd kunnen worden. De impact award is voor een team of organisatie die met hun L&D aanpak aantoonbaar impact maakt op hun klanten.
Waarom hebben nou precies wij gewonnen?
We boksten het op tegen onder andere de NS, A New Spring, Ministerie van Defensie en de ABN AMRO. Dus de concurrentie was niet niks!
Voor de nominatie hebben we een casus ingebracht van een verpleegafdeling die door middel van het perfect volgen van de PDCA-cyclus ervoor zorgde dat alle collega’s echt ongestoord pauzes konden houden. Zij gingen van vijf verstoringen per verpleegkundige per pauze moment naar 0,3 verstoring per dag over alle pauzes heen.
Naast dit mooie traject benoemden we ook dat dit een van de inmiddels ontelbare mooie voorbeelden binnen Alrijne is. Door collega’s te ontwikkelen om zelf het werk te verbeteren, komt er bakken met energie vrij om het werk te verbeteren voor zichzelf én voor de patiënt of de bewoner:
- Van het redden van miljoenen hersencellen van patiënten met een herseninfarct,
- Tot het mee mogen praten met de doelen van je afdeling voor het eerst in 25 jaar,
- Van het verminderen de benodigde arbeidstijd bij consulten op de nierfalenpoli
- Tot daadwerkelijk pauzes nemen.
En de uitkomsten op onze medewerkers? We hebben vanaf het begin van de SamenBeter beweging wetenschappelijk onderzoek mee laten lopen om het effect op medewerker uitkomsten te toetsen. De resultaten geven aan dat betrokkenheid bij continu verbeteren een positief verband houdt met de perceptie van medewerkers over verschillende dimensies van ziekenhuis prestaties (kwaliteit, service, efficiëntie en voorspelbaarheid) en hun eigen welzijn (burn-out en betrokkenheid)4. Een Learning & Development aanpak met impact voor de organisatie, de medewerkers en haar patiënten. En dat werd gezien!
Een dikke vette aanrader!
We hebben gezien dat in Nederland de werelden van Lean en L&D niet vaak samen komen. Terwijl we enorm veel van L&D kunnen leren om nog meer impact te maken met de continu verbeteren aanpakken in onze zorgorganisaties. L&D gaat namelijk over het stimuleren van de groei van collega’s, het ontwikkelen van vaardigheden en daarmee zowel individuele groei te stimuleren als de groei van de organisatie. Dat proberen we met continu verbeteren natuurlijk ook voor elkaar te krijgen!
Ons eigen ontdekkingstocht in de wereld van learning en development startte bij het luisteren naar de podcast ‘No more Boring Learning’ van Brain Bakery en die kunnen we jullie allemaal aanraden!