Print blogartikel
Blog
De werkvloer aan de top
Een brede basis met een smalle top. In veel moderne organisaties kom je deze hiƫrarchische piramide nog steeds tegen. Medewerkers werken voor managers, die hun visie en ideeƫn
van boven naar beneden doorgeven.
30 januari 2023 | 2 minuten lezen
Een brede basis met een smalle top. In veel moderne organisaties kom je deze hiërarchische piramide nog steeds tegen. Medewerkers werken voor managers, die hun visie en ideeën van boven naar beneden doorgeven.
Ook bij Erasmus MC zijn we gewend zo te werken.Ik merk echter dat er hierdoor veel energie en tijd weglekt.Vooral op grotere afdelingen zijn er afstemmingsproblemen en denkt men in hokjes of schuift men problemen af. Ook worden mensen vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Een medewerker die tegen een technisch mankement aanloopt, vraagt de leidinggevende bijvoorbeeld om het op te lossen. Die gaat naar IT, maar wordt doorverwezen naar Functioneel beheer of Inkoop. De inkoopmedewerker gaat het uitzoeken en komt erop terug. De route is vaak eindeloos.
Als directeur vanThema Dijkzigt denk ik dat dit beter kan. Daarom gaan we de organisatiestructuur dit jaar volledig omdraaien (flipping the pyramid). Bovenaan zit dan dus de brede basis van medewerkers en onderaan heb je een smalle punt met management en bestuur. Zo’n omkering heeft natuurlijk verregaande consequenties en vereist een fikse cultuuromslag. De communicatie daalt immers voortaan vanaf de werkvloer af naar het management. Dit verandert de taakverdeling en de prioriteiten. De medewerkers die in direct contact staan met de patiënt krijgen meer verantwoordelijkheid en de kans direct te reageren op een praktijksituatie. Het management wordt juist reactief en dienend, om anderen te helpen waarde toe te voegen voor de patiënt. Ook de ondersteunende staf, die tot nu toe altijd aan de zijlijn stond en advies gaf, stelt nu aanzowel medewerkers als leidinggevenden de vraag: hoe kan ik mijn werkproces zo inrichten, dat het jou maximaal ondersteunt?
Als ‘rondreizende spreker’ blijf ik zelf de bedoeling van dit concept benadrukken door het visueel te duiden tijdens bijeenkomsten, er woorden aan te geven en vragen te stellen over de invulling ervan.Door hierin het goede voorbeeld te geven, pakken de managers dit nu ook op. Begin 2024 hoop ik te kunnen melden wat dit ons heeft opgeleverd!
dr. Kjeld Harald Aij, MBA is zowel verpleegkundige als bedrijfskundige en heeft ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Sinds 2020 bekleedt hij een directiefunctie bij Erasmus MC. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Onlangs verscheen zijn boek ‘Ter observatie – Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen’. Eerder publiceerde hij ‘Wie vraagt wordt beter’ en ‘L² Zorg. Lean leiderschap in de praktijk’. |