Nieuws

Juli - 'A3 methode' maand

In de maand juli delen we binnen Lidz content over de A3 verbetermethode. Dus heb je een artikel, trainingsmateriaal, podcast, verhaal, voorbeeld of ander materiaal dat interessant kan zijn voor zorgverbeteraars? Deel je kennis in de Lidz kennisbank.

Profielfoto van Sylvia Witter
2 juli 2024 | 1 minuut lezen

De A3 is een populair hulpmiddel uit de Lean toolbox waarmee je snel en effectief kunt communiceren over de voortgang en de resultaten van je verbeterproject. Zo kan je op een gestructureerde manier je problemen oplossen. Een A3 staat letterlijk voor een vel A3 papier waarop verschillende stappen staan weergegeven die je één voor één doorloopt.

De methode is oorspronkelijk ontwikkeld bij Toyota, waar het routine is om continu en gestructureerd te werken aan verbeteringen. De A3 methodiek biedt een mooie manier om tot de kern van problemen te komen en om samenwerken en leren te stimuleren. Deze aanpak bevat een aantal stappen die samen een document vormen die het verhaal vertelt van probleem tot oplossing en de stappen die zijn genomen om daar te komen. 

Hierbij staat de Grondoorzaken analyse centraal. Omdat we vaak gewend zijn om meteen in oplossingen te denken geeft deze stap een dieper inzicht in het probleem en de onderliggende oorzaken. De tegenmaatregelen die hieruit voortkomen zorgen ervoor dat de oplossing ook echt duurzaam is. 

Hieronder zie je een voorbeeld vanuit het Reinier de Graaf Ziekenhuis. Je kunt het template downloaden via: Lean template: verbeter A3 | Lidz

Profielfoto van Fetze van Dijk
1 week geleden
Profielfoto van Fetze van Dijk
1 week geleden

Het boek van John Shook "Managing to Learn mag zeker niet ontbreken bij de maand van A3. Dus als leestip en om je echt te verdiepen in A3 denken en hoe te gebruiken als continu verbeteren van je eigen verbetertraject.

Bijgaand een link naar Youtube video van John Shook over A3 thinking Lean Summit 2008 - John Shook - How can lean leaders develop their people through A3 thinking? (youtube.com)