September - Jaarplannen maand: Hoshin Kanri
Wat is Hoshin Kanri?
Hoshin Kanri is een managementmethode om de strategische doelen van een organisatie te koppelen aan het dagelijks werk van iedere medewerker. Hoshin betekent ‘kompasnaald’ in het Japans. Kanri staat voor ‘regie’ of ‘management’. Oftewel ‘koers managen’. Hoshin Kanri werd eind jaren ’50 ontwikkeld door professor Yoji Akao in Japan. Zijn idee was om de collectieve denkkracht van alle medewerkers te benutten om de organisatie te laten excelleren. Organisaties die Hoshin Kanri gebruiken, verwijzen vaak naar het ‘Ware Noorden’. Dat is de richting waar elke medewerker met zijn of haar werk (of project) aan bijdraagt.
X-Matrix
Binnen het Lean werken wordt voor het vertalen van missie en visie van de organistie, naar organisatiedoelen, afdelingsdoelen en verbeterinitiatieven vaak gebruik gemaakt van de X-matrix. De matrix geeft een goede eerste indicatie of het geheel aan verbeterinitiatieven inderdaad gaat leiden tot realisatie van alle organisatiedoelen.
De Hoshin Kanri matrix, ook wel X-matrix genoemd vanwege de grote ‘X’ in het midden van het template, is een visueel overzicht op één pagina. Het bestaat uit de:
- Doorbraakdoelen – (zuid)
- Jaardoelen – (west)
- Verbeterprojecten – (noord)
- Prestatie-indicatoren – (oost)
Hoe pas je De Hoshin Kanri / X- matrix toe?
De Hoshin Kanri Matrix is een Lean techniek dat onderdeel is van het Policy Deployment proces. Dit proces bestaat uit 8 stappen die ervoor zorgt dat een hele organisatie strategisch op één lijn zit en elke medewerker zich betrokken voelt. De stappen zijn:
- Stel missie en visie vast
- Bepaal doorbraakdoelen
- Definieer jaardoelen
- Bepaal verbeterprojecten
- Definieer prestatie-indicatoren (KPI’s)
- Voer verbeterprojecten uit
- Evalueer kortcyclisch
- Voer een jaarlijkse reviewronde uit