Keuzes maken
“Wat is waarde? Wie is onze klant?” Dat zijn de vragen die lean coaches in zorgorganisaties vaak stellen aan teams. De afgelopen maanden hebben we die vraag ook binnen Lidz gesteld. Om de Lean in de zorg beweging bij de deelnemende organisaties te versterken richt Lidz zich de komende jaren meer en meer op de medewerkers op de plek waar het échte werk gebeurt. Op de Gemba. Denk aan verpleegkundigen, artsen, polikliniek- en voedingsassistenten, laboranten, planners en al die anderen die dag-in-dag-uit contact hebben met cliënten en patiënten. De focus komt dus te liggen op de lijn. En daarmee ook op de managers en de bestuurders van de instellingen.
Voorzitter Freek Dekker: “Het Lidz was de afgelopen jaren steeds meer een netwerk van, voor en door Lean coaches. Als we échte Lean doorbraken in de zorg willen bereiken, dan moeten we de lijn veel meer aan ons binden, inspireren en uitdagen.” Wat hebben de coaches/trainers dan nog aan het Lidz? “Zij zijn onze belangrijkste partners”, aldus Dekker. “Samen met hen willen we de workshops en sessies bedenken en organiseren die meer waarde hebben voor onze ‘eindklant’.”
Deze keuze maakt deel uit dan de nieuwe Lidz strategie voor de komende jaren. Daarnaast kiezen we voor 4 nieuwe hoofdthema’s:
- Lean & Waarde in de keten
- Lean & Leiderschap
- Lean & Verbeteren
- Lean & Duurzame organisatieontwikkeling
Over de nieuwe strategie en de invulling van de hoofdthema’s vertellen we graag meer in de regionale contactpersonenbijeenkomsten en in een volgende Nieuwsbericht.